حنان حنان ، تا این لحظه: 13 سال و 8 ماه و 27 روز سن داره

حنان پسر مهربون

مادرای مهربون بخونند

1390/8/24 16:05
نویسنده : مامان و بابا
231 بازدید
اشتراک گذاری

پایان شش ماهگی بهترین زمان برای شروع غذای کمکی است .

 

 

نیاز شیرپایان شش ماهگی بهترین زمان برای شروع غذای کمکی استخواران از پایان 6 ماهگی به انرژی و برخی ریز مغذی ها افزایش می یابد و چون شیر مادر تمام نیاز های غذایی او را تأمین نمی کند

لازم است انرژی، آهن، روی و برخی ویتامین ها از طریق غذای کمکی به کودک رسانده شود. انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر اعلام کرد: ذخیره آهن شیرخواری که به موقع متولد شده است، تقریبا حوالی شش ماهگی به حداقل می رسد بنابراین اگر آهن را از طریق غذاهای کمکی و قطره آهن دریافت نکند ممکن است مبتلا به کم خونی شود.
بنابراین گزارش، در مورد نوزادانی که با وزن کمتر از 2500 گرم متولد می شوند گرچه تغذیه انحصاری آنان با شیر مادر باید تا پایان شش ماهگی ادامه داشته باشد ولی هنگامی که وزن شیرخوار به 2 برابر وزن تولد برسد، لازم است قطره آهن هم شروع شود.
بر اساس این گزارش، اگر غذای کمکی زودتر از زمان توصیه شده شروع شود رغبت شیرخوار به مکیدن کمتر می شود در نتیجه تولید و ترشح شیر مادر کاهش می یابد و شیرخوار از مزایای تغذیه انحصاری و دریافت مقدار کافی شیر مادر محروم می ماند.
این گزارش می افزاید، یکی دیگر از مخاطرات زود شروع کردن غذای کمکی احتمال بروز آلرژی مانند خس خس سینه، کهیر و اگزما است همچنین به دلیل عدم آمادگی و تکامل دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن شیرخوار، سلامتی او بیشتر به خطر می افتد زیرا هر نوع عفونت یا اسهال در شیرخواران با سن کم، خطرناکتر است و احتمال دارد سبب کاهش وزن کودک نیز بشود بنابراین هر چه غذای مکمی زودتر شروع شده باشد مخاطرات آن هم بیشتر است.
بنابر اعلام انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر، اگر غذای کمکی خیلی دیرتر از زمان توصیه شده شروع شود آشنا شدن شیرخوار با مزه و قوام انواع غذاها به تاخیر می افتد و ممکن است قبول مواد غذایی و بلعیدن غذا با مشکلات بعدی همراه باشد.
گفتنی است: غذای کمکی باید در حجم کم، دارای کالری مطلوب بوده و حاوی پروتئین و ریز مغذی های لازم باشد، با قوام مناسب برای سن شیرخوار تهیه شود، کاملا پخته و نرم باشد تا کودک بتواند آن را به راحتی هضم کند، متناسب با عادات غذایی خانواده و مورد علاقه و میل کودک باشد و نمک، شکر و ادویه تند به آن اضافه نشود

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)